De digitalisering is een feit

The School of Marketing

De digitalisering is vandaag een hot topic en wordt nog steeds door velen als negatief bestempeld, denk bijvoorbeeld aan de controverse rond E-banking. Door de komst van online banking wordt een groot deel van het personeel overbodig en schrapt ING duizenden banen. ‘Bruegel. Unseen Masterpieces’ leert ons de digitalisering niet te schuwen maar net met open armen te ontvangen.

Bruegel de Oude in een nieuw jasje

Als u de naam ‘Pieter Bruegel’ hoort, dan is de kans groot dat u die koppelt aan kunst, volkstaferelen, de boeren Bruegel, Antwerpen… de kans is echter klein dat u de naam koppelt aan de digitalisatie van kunst, maar daar wil ik verandering in brengen.

Laat de customer experience primeren

Het Koninklijke museum voor schone kunsten van België (KMSKB) brengt in collaboratie met het Google Cultural Institute ‘Bruegel. Unseen Masterpieces’. De expositie biedt, gesteund door de nieuwste technologieën een unieke bezoekerservaring. In een doorsnee museum is er letterlijk en figuurlijk een barrière tussen de bezoeker en het doek. Aan de hand van gigapixel-technologie kan de bezoeker nu de barrière doorbreken en het schilderij tot in het allerkleinste detail vanop zijn smartphone of tablet bestuderen. Bovendien beschikt de bezoeker over bijkomende informatie, verzameld door tal van experten, die het kunstwerk in een bredere context plaatst.

digitalisering-van-kunst
Meer weten over een kunstwerk? Raadpleeg de interactieve schermen.

Ontwaar de kansen

De opkomst van nieuwe technologieën biedt ons als toekomstige marketeers oneindig veel opportuniteiten. We moeten  innoveren om relevant te blijven voor de consument. Het is slechts door meerwaarde te bieden dat we als bedrijf een belangrijke rol kunnen spelen in het dagelijkse leven van de consument.

Investeer in de digitalisering

Ook voor ons als land is innovatie essentieel om relevant te blijven. Laten we niet achterop hinken maar laten we vooruitstrevend zijn. Geef bedrijven een reden om in België te blijven investeren, zo niet dan zullen ze elders voor werkgelegenheid zorgen en zullen onze hooggeschoolden naar het buitenland trekken. Een dergelijke brain drain zal van België een insignificant derdewereldland maken.

 

U kunt nog tot 16 maart 2020 de ‘Bruegel. Unseen Masterpieces’ expositie bezoeken in het KMSKB te Brussel. Een aanrader voor diegenen die gefascineerd zijn door digital marketing. De expositie toont aan hoe een ondersteunend digitaal platform de bezoeker een meerwaarde kan bieden. Vergeet zeker de Google Arts & Culture applicatie niet te downloaden.