Markethon 2017 door de ogen van Pauline Van Kerkhoven

26/10. 7u45 aanwezig …

Mijn dag kon niet meer stuk: niet alleen zat heel Marketing 1 in de Frank Swaelen Aula, ook waren actrice Eline De Munck en strateeg Piet Wulleman afgezakt naar deze befaamde 001-zaal van KdG. Enorm interessante ondernemers-marketeers die elk hun eigen weg wisten af te leggen aan de hand van doorzettingsvermogen en de nodige ervaring. Zo wist mevrouw De Munck ons te vertellen dat niet alleen seks verkoopt maar ook bekende Vlamingen. En meneer Wulleman legde op een bepaald moment een sterke klemtoon op het belang van woorden. Bij dit laatste sluit ik me enigszins niet aan; non-verbale communicatie is naar mijn mening een zeer krachtig aspect in marketing. Ondanks dat velen het tegenovergesteld beweren kan men met handelingen, tekens en symbolen heel wat teweegbrengen.

Eline De Munck

De winnaar van de Markethon-opdracht van de voorbije 6 weken werd bekend gemaakt (de opdracht: ontwikkel een product waar een markt voor is aan de hand van de nodige marketingplannen en -strategieën). Een mooie 2de plaats was voor mijn groepje gereserveerd. Een heuse aanmoediging om de tweede opdracht die nu zou komen, te winnen!

Tweedaagse: van briefing naar presentatie in 24 uur.

“Ontwerp een creatief brilmerk met onbreekbaar en krasvrij gorillaglas”, luidt de opdracht. Het idee van ons groepje was uniek: in de beentjes van de bril een parfumcapsule plaatsen die 24/24u geur vrijgeeft. Een sterk idee dat we goed hadden uitgewerkt, mede dankzij onze coach Katrien Giebens en de experten van dienst. Zo bleek ook in de finale: we zaten bij de laatste 5! Vol overtuiging van ons idee gingen we de concurrentie aan, maar helaas ook deze keer glipte de 1ste plaats net tussen onze vingers door.

Ik ben van nature iemand die graag observeert, kijkt en luister naar anderen. Mijn mening en vrijgevochten persoonlijkheid kan niemand van mij afnemen. Wat mij het meeste bezighield deze tweedaagse – losstaand van het uiteindelijke doel – is het wederzijds respect naar anderen toe. Sommige studenten sliepen, riepen of luisterden gewoonweg niet tijdens presentaties van medeleerlingen, gastsprekers en docenten. We kregen ontzettend veel: eten, drinken, cadeautjes,… en nog namen leerlingen de natuur als vanzelfsprekend. Alsof vuilnisbakken zo extreem ver staan? Bekijk het eerder positief: die extra 3 meter die je moet wandelen is meteen een gratis work-out!

Feel good film

Zoals het verloop van elk filmisch verhaal, zijn ook wij erg geëvolueerd als groep. We hadden een ‘rocky start’ zoals men wel eens zegt. Niet iedereen had evenveel aandelen in het groepswerk dat soms redelijk solo aanvoelde. De situatie escaleerde, frustraties werden op tafel gegooid en we verlieten elkaar die dag zonder het volledig te hebben uitgepraat. Ik ging naar huis met een enorm knagend gevoel, de dingen niet rechtmatig kunnen uitklaren ligt niet in mijn aard maar soms moet je de dingen in het heetst van de strijd gewoon even laten branden. De maandag erop kwamen we samen, iedereen deed water bij zijn wijn en de nodige excuses werden aanvaard. Het voelde als herboren en vochten voor onze plaats in de ‘Markethon Tweedaagse’. We stonden er de volle twee dagen als een team en het hard werken werd beloond: het gouden hand met de ‘V’ van volharding werd door ons groepje gewonnen. Uitgeput maar voldaan dronken we nog een laatste pintje voor de deuren sloten.

Het gouden hand
‘Ons groepje’ hard aan het werk