Marketing Experience Days: Programmatic TV

Evolutie van mediagebruik

Tijdens de Marketing Experience Days (MED) deze week krijgen we als marketingstudenten bij KdG de kans om verschillende gastcolleges te volgen van mensen die uit allerlei soorten bedrijven komen. Tijdens deze week delen zij hun ervaringen en expertise met ons. Vandaag volgde ik twee super interessante gastcolleges: PHD media en Luxury for men. Dit artikel gaat over PHD media, maar ik zou graag ook om jou hulp vragen in dit artikel. Lees dus zeker tot op het einde!

PHD media

Vandaag volgde ik het gastcollege van Christine Brone van PHD media. Ze kwam ons vandaag vertellen hoe media agentschappen zoals PHD media de laatste jaren transformeren in het medialandschap in België.
Door de opkomst van het internet en de populariteit van smartphones zou je denken dat we minder tijd hebben om tv te kijken, right? Niet echt dus. Hoewel we inderdaad vaker filmpjes kijken op onze smartphone of op de computer, zien we dat we anno 2015 nog bijna even veel tv kijken (ik zeg hier bijna omdat het inderdaad wel wat gezakt is). Zo zien we bijvoorbeeld dat we inderdaad vaker op onze smartphones of tablets video’s kijken, maar dit gebeurt vaak als second screen.

Evolutie van het mediagebruik

Christine Brone sprak onder andere over ‘Programmatic Buying’. Dit is een fenomeen dat we de dag van vandaag al langer kennen in de online marketing wereld. Basically komt het neer op het feit dat er real time geboden wordt op mediaruimte. Bij Google Adwords en andere vormen van online advertising is dit van zelfsprekend. Maar toen kwam Christine Brone met een andere insteek in dit verhaal; een echte eye-opener, maar dan eigenlijk ook weer niet…

Ze gaf ons het voorbeeld dat Telenet binnenkort informatie over z’n gebruikers zal doorspelen aan SBS (VIER, VijfTV). Zij zullen een deel van hun informatie beschikbaar stellen aan Telenet waardoor we binnenkort reclame op maat krijgen. Dit is de dag van vandaag perfect mogelijk omdat die technologie al zeker 3 jaar in België beschikbaar is.

Via ‘Programmatic TV’ kunnen bedrijven hun reclamespots op tv dus veel beter targetten. Telenet kent mijn interesses en demografische gegevens en zou dus in principe moeten weten dat maandverbanden niks voor mij zijn.

Maar zoals alles van Big Data stel ik mezelf altijd de privacy vraag. Kan een bedrijf als Telenet die informatie zo maar doorspelen aan SBS? Christine vertelde dat er in het concept wel Safe Havens zijn; dit houdt in dat bedrijven je wel op de hoogte stellen van de wijzigingen. De dag dat Telenet mijn gegevens dus echt gaat doorspelen aan SBS, zal ik daar sowieso op de hoogte van gebracht worden en zullen ze me op voorhand al extra vragen stellen over mijn interesses.

Hoewel de technologie al bestaat, zullen we waarschijnlijk wel nog even moeten wachten voor we reclame op maat krijgen. Tot dan zal ik de maandverbanden wel zien verschijnen op m’n tv-scherm…

MED wedstrijd

Bij de MED doe ik ook mee met een wedstrijd van het gastcollege van Luxery for Men. Ik kan een een gin pakket ter waarde van €49,99 winnen als jij op me stemt! Dus gelieve ook even naar deze link te gaan en mijn naam en voornaam in te vullen: ‘Heremans Yannick’ dus! Ook jij kan een leuke prijs winnen door te stemmen!

A la prochaine!