Rapculture in collaboration with fashionculture.

Wanneer ik aan mode denk of droom, ben ik in Parijs, de haute couture stad. Ik zie vrouwen die aan naaimachines een aantal stuks creëren. Deze unieke stuks zijn nadien het hoogtepunt van het jaar in de modeshows. Vandaag halen we inspiratie uit het straatbeeld én uit muziekartiesten.

Dagelijks staan we op met de essentiële vraag dat volgt: “Wat ga ik vandaag aandoen?”. Ons uiterlijk is zeer belangrijk en daarnaast wil ik ook steeds in de mode zijn. Welke kleren en welke merken we precies dragen, hangt van een aantal factoren af. Ons koopgedrag wordt (meestal) bepaald door de prijs en kwaliteit. Daarnaast beïnvloed de marketing van de modemerken onze keuzes. Hierbij denk ik aan de vele modecampagnes, de boekjes zoals Vogue die de collecties van de merken publiceren, bepaalde modellen die gebruikt worden door vele modemerken, de digitale platformen en de pers die hierop inspeelt.

Door interesse te vertonen in de modesector en de marketing van de grote merken,heb ik gemerkt dat de mode-industrie vandaag inspeelt op hiphop. Dit is een nieuw fenomeen dat zich voordoet, maar het werpt zeker zijn vruchten af. Niet alleen de talentvolle couturiers zijn een inspiratiebron, maar ook de beroemde hip-hop artiesten. Zij zijn de wereld aan het veroveren. Dit niet alleen door hun muziek, maar door hun interesse in fashion. Mijn favoriete rapper Asap Rocky is hier een zeer goed voorbeeld van. De mode-industrie grijpt deze gelegenheid bij de haren en gebruikt effectief deze hip-hop artiesten voor verschillende modecampagnes.

Waarom nu juist hip-hop artiesten?

De genre hip hop is een zeer populaire muziekstijl over de hele wereld. Vele rap talenten worden ontdekt en vormen een groot voorbeeld voor jongeren. Deze rappers zijn ook zeer creatieve artiesten en zijn enorm open minded. Denk maar aan de laatste videoclip van Childish Gambino waar hij tegen wapengeweld en losbandig gedrag van de politie in de VS is.

Zij vertonen karakter en hebben kritiek over verschillende aspecten in het leven. Dit doet mij en vele anderen nadenken, maar ook kracht uit halen. Naast hun passie voor muziek, hebben zij ook interesse in de mode. Zo profileren zij zich op een bepaalde manier. Deze rappers zijn niet zomaar artiesten, maar vertellen hun persoonlijk verhaal. Ze willen een boodschap meegeven. Ze weten hoe ze hoe ze het juiste publiek moeten bereiken met de juiste acties. Door gebruik van social media blijf ik (en hun fans) op de hoogte van hun verhaal, levensstijl en creatieve uitingen.

Via het social media platform Instagram bereiken zij een enorm publiek. Wanneer ik door Instagram scroll, kom ik via een bekende pagina “High Snobiety” (met liefst 2,2 miljoen volgers) geregeld rappers tegen. Ik zie dus een foto van de bekende rapper mét vermelding van het merk waarmee zij samengewerkt hebben. Zo leren wij dit merk kennen. Dit is bijvoorbeeld bij het merk, dat ik zelf niet draag, maar dat hip-hop artiesten vertegenwoordigen: Supreme.

Ook in de vele boekjes en websites zal je Joey Badass, 2Chainz, Childish Gambino… zien verschijnen. Ze vertegenwoordigen de mooie merken zoals: Prada en Dolce&Gabbana (A$ap Rocky), Gucci (Lil Pump), Versace (Migos)… Deze artiesten krijgen dus de kans om het hoofd te worden van deze high-class merken. Doordat ik hiervan op de hoogte ben, vind ik ook dat Alexander Wang hierin uitblinkt. Hij haalt zijn creativiteit uit deze hip-hoppers en laat hen een belangrijke rol spelen in zijn merk. Dit is zeer gewaagd en innovatief. Zo heeft hij zijn sportieve lijn gelanceerd en dit had zeker succes.