Scoor de eerste plaats in Google met deze 18 SEO-tips (voor 2022)

The School of Marketing

Bemachtig nu de eerste positie in Google door Search Engine Optimalization of SEO.

Momenteel zijn er 1,7 miljard websites te vinden op het internet. Waarom moet Google jouw die nummer 1 spot geven? Of beter gezegd, hoe bekom je die eerste plaats?

SEO of Search Engine Optimization gaat over hoe goed jij scoort in Google. Met andere woorden, wat is jouw positie in de zoekresultaten? Er zijn verschillende manieren om jouw positie te verbeteren en zelfs tot helemaal bovenaan te klimmen in. In deze blog ontdek jij 18 tips hoe jij de top positie bemachtigd in 2022. Klaar om te knallen? Let’s go!

Download onze SEO-checklist

We hebben een pagina met een handige SEO-checklist. Je kan deze downloaden en meteen gebruiken voor jouw eigen website.

Dit artikel werd samengesteld en gemaakt door alle studenten van de afstudeerrichting Digital Marketing.


Word gevonden in jouw regio door Local SEO


Tip 1: Zet jouw bedrijf op de kaart met Google Mijn Bedrijf 

Alles begint bij Google Mijn Bedrijf. Door jouw onderneming aan deze gratis tool te koppelen, verschijn jij in de zoekresultaten als iemand in je omgeving jouw dienst of product opzoekt. En misschien nog wel belangrijker: Google wordt op de hoogte gebracht van het bestaan van jouw onderneming. Vul zeker elk veld in om te genieten van de troeven van Google Mijn Bedrijf! Zo zet Google jouw ook meteen jouw locatie op de regiokaart. Handig toch?

Google Mijn Bedrijf
https://www.google.com/intl/nl_be/business/

Tip 2: Reviews van tevreden klanten? Jackpot! 

Ben jij al een tijdje actief op de markt? Vraag tevreden klanten om een review te schrijven over jouw onderneming. In Google Mijn Bedrijf vind je een link die je kan delen met je klanten.

Reviewlink in het dashboard van https://business.google.com/
  • Het is een gratis manier om jouw local SEO te verbeteren
  • Deze reviews zitten vaak boordevol Key Words >> ontdek hier alles over in het deeltje Creative Content 
  • Nieuwe klanten willen zekerheid en zijn op zoek naar reviews, win het vertrouwen van je toekomstige klanten met aantrekkelijke, positieve meningen en scores

Tip 3: Optimaliseer jouw contactpagina

Gevonden worden in jouw omgeving? Dan moet het adres van jouw onderneming uiteraard vermeld worden. Vaak staat het adres van de onderneming in de footer (de balk onderaan je pagina). Wil je écht graag gezien worden door Google? Vermeld dan jouw locatie op een aparte contactpagina. Zo weten Google en potentiële klanten exact waar jouw onderneming zich bevindt. 


Knal met aantrekkelijke content


Content is de basis. Google kan je website enkele doorzoeken wanneer je genoeg content aanbiedt. Werk elk thema dat aan bod moet komen uit op een aparte pagina.

Je eerste taak is dus om leuke, inspirerende, relevante content te schrijven. Belangrijk hierbij is dat je in je tekst focust op je zoekwoorden. Zorg ervoor dat je de woorden gebruikt waar mensen naar zoeken, hierbij komt een zoekwoordenonderzoek van pas! Die zoekwoorden moet je zeker ook op de juiste plaats zetten. Plaats ze dus in de H1-titel en hyperlinks.

Maak ook gebruik van synoniemen en zet deze in de H2-titels. 

Je hebt dus veel content nodig. En goede content.

Tip 4: Breng de Alt in Afbeeldingen 

Houd rekening met het alt-attribuut wanneer je afbeeldingen toevoegt. Hierin beschrijf je de afbeelding zo goed mogelijk. Wanneer de afbeelding dan niet geladen wordt, geeft de alt-tekst zelf een goede beschrijving. Soms zeggen woorden toch meer dan een foto. 


Haal de IT’er in jezelf naar boven


Om hoog te scoren in Google is het belangrijk om jouw website technisch op punt te zetten. Waarom? Niet enkel bezoekers kijken jouw website, maar ook de Google spiders komen geregeld langs. Met het technische aspect zorg jij ervoor dat de spiders gemakkelijk door jouw website kruipen. En zo scoor jij hoger in Google! Hieronder vind jij enkele technieken die jij kan toepassen.

Tip 5: Structured data: Google ♥  structuur

Nog een manier om hoger te scoren in Google is structured data gebruiken. Wat is structured data?

Wanneer je structured data aan je website toevoegt, snapt Google beter waarover je content gaat. En dat laat Google toe om rich media te tonen bij de zoekresultaten. Denk aan breadcrumbs, reviews of productprijzen en productafbeeldingen. Of de bereidingstijd, receptafbeeldingen, ingrediënten etc. wanneer je een recept publiceert.

Het voordeel voor jou als website-eigenaar? Je site valt harder op in de zoekresultaten.

Per type content (reviews, producten, evenementen, blogberichten) zijn er zo heel wat types structured data beschikbaar die je kan integreren in je site.

Google gebruikt die structured data ook om antwoorden te geven wanneer iemand voice search gebruikt.

Structured Data

Tip 6: Originaliteit is key: vermijd duplicate content

Ken je het? Je hebt een nieuwe jas gekocht en je kijkt er enorm naar uit om hem te showen op school. Maar dan zie je opeens iemand met exact dezelfde jas. Wat jammer, want nu ga je minder hard opvallen. Wel, deze situatie heb je ook bij SEO. Bij duplicate content is dezelfde inhoud op meerdere plaatsen van jouw website te vinden. Hierdoor komen deze pagina’s niet hoog in de zoekresultaten. 

Tip 7: Doe het veilig met een https-certificaat

Jouw website beveiligen doe je met een https-certificaat. Je herkent het aan het slotje naast je webadres.

https ipv. http

Het is belangrijk dat jouw sitebezoekers veilig doorheen jouw website surfen. Dat is dan ook de reden waarom een veilige site een goed idee is om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Wanneer je start bij de opbouw van jouw website, is er de mogelijkheid om het https-certificaat aan te vragen. Het certificaat zit bij vele webhosting pakketten al inbegrepen.

Tip 8: Error404: de Pagina der fouten

Zorg dat je bezoekers geen foutpagina’s tegenkomen wanneer ze je site gebruiken. Geen onbestaande pagina’s, geen serverproblemen. Daar krijgt de Google spider namelijk ook de kriebels van.

404 fout seo

Wanneer de spin veel foutmeldingen ziet, zet hij jouw website laag in de zoekresultaten.

Tip 9: Help de spin een handje met een sitemap

Hoe maak je het de Google spider gemakkelijker om doorheen jouw website te kruipen? Dat doe je met een XML-sitemap. Het is een bestand waarin je alle url’s van jouw website vindt. Een plugin als Yoast SEO maakt zo’n sitemap voor je aan. Wanneer je die sitemap via de Search Console naar Google stuurt, weet Google precies welke content je in de index wil hebben.

Naast de XML-sitemap heb je ook de user-sitemap. Dat is net zoals de XML-sitemap een overzicht van alle url’s, maar dan gericht op gewone gebruikers. Vroeger stond ze vaak op een aparte pagina, maar je kan een overzicht van pagina’s ook integreren in je footer of menu.

Tip 10: De taal van de SEO: Multilingual SEO

Is jouw website in meerdere talen beschikbaar? Let dan goed op. Je moet ervoor zorgen dat je in elke taal hoog scoort in Google. En dat doe je met de ‘hreflang’-tag in de head-sectie van je site. Zo is het gemakkelijk voor Google om talen en regio’s van elkaar te scheiden. 

Gebruik je WordPress? Dan maakt de plugin WPML voor jou de juiste instellingen.

Tip 11: Websitestructuur: een georganiseerde spinnenweb

Raak jij ook wel eens de weg kwijt? De Google spider ook. Zorg er dus voor dat jouw website een logische structuur heeft. Werk in meerdere niveaus zodat de spin weet waar hij op jouw website zit. Ook is het een goed idee om breadcrumbs toe te voegen. Dit helpt de Google spider en de bezoeker met navigeren op je website. 


Link erop los


Error 404 is zeker een pagina waarop jij al bent beland tijdens het surfen. Gebroken links zijn storend en zorgen voor bezoekers die afhaken. De links moeten ook een meerwaarde bieden aan de bezoeker en de content die jij aanbiedt. Creëer daarom een web van internal en external links om een goede autoriteit op te bouwen. 

Tip 12: Ik heb een link

Op jouw website heb je al veel eigen content geplaatst. Door al die content met elkaar te verbinden (lees: linken) help je de bezoeker én scoor je hoger in Google op relevante thema’s. Zorg ervoor dat je verwijst naar andere pagina’s op jouw website wanneer de inhoud samenhangt. Een grote meerwaarde voor je lezers! Hierdoor begrijpt Google ook wat jouw website wilt zeggen.

Tip 13: Inkomende links: zorg dat anderen naar jou verwijzen

Om te groeien in de ranking van Google is het bekomen van external (inkomende) links een must. Wanneer goede websites mét autoriteit (volgens Google) naar jou linken, verhoogt dit ook de waarde van jouw website. De linkwaarde stroomt dan door. Let op: de linken moeten relevant zijn.

Probeer ook niet vals te spelen door neplinks naar je site te leggen. Veel kans dat Google jouw bedrog doorziet.

Tip 14: Altijd N°1

Al dit werk leidt tot één doel: autoriteit. Om door Google als eerste weergeven te worden, moet je over relevante content beschikken. Vooral inkomende links zijn voor Google een aanwijzing dat jij beschikt over de beste en meest accurate informatie voor de zoeker. En wie wilt er nu niet number one zijn? 

Tip 15: NoFollow voor mij

Google gebruikt links om te bepalen of een website interessant is. Veel inkomende links van belangrijke websites geeft het signaal dat je zelf een belangrijke website bent.

Maar een link betekent niet altijd dat een website goed beoordeeld wordt. Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie plaatst met een link, dan betekent die link niet dat de site waarop je adverteert jouw website een goede of nuttige site vindt. De link is gewoon het gevolg van een zakelijke overeenkomst.

Om dat type van links te herkennen, vraagt Google om in dat geval het rel=nofollow (of rel=sponsored) attribuut mee te geven in de link. Met die links houdt Google dan geen (of minder) rekening.

Tip 16: Error 404: er is een fout

Kijk regelmatig na of jouw internal en external links naar de juiste pagina’s leiden. Je kan de werking checken via tools als Google Search Console en Screaming Frog.


User Experience, want de ervaring telt


Je website moet gebruiksvriendelijk zijn. Dat is leuk voor je gebruikers, het doet je bezoekers converteren en Google beloont het. Vraag naar ervaringen van gebruikers en maak een heatmap van het surfgedrag.

Waar staat je sitebezoeker lang bij stil? Welke buttons krijgen veel aandacht? Welke info laat je bezoekers koud? Zo kun je jouw content en design optimaliseren. Gebruik hiervoor als hulpmiddel Hotjar of Microsoft Clarity.

Tip 17: Laat een reactie achter

Wat vind je van mijn blog? Google hecht waarde aan hoe voorgaande bezoekers reageren op jouw pagina. Ook jij hebt baat aan reviews. Het is een vorm van gratis content voor jou.

Tip 18: Mobielvriendelijk en snel

Jij leest deze SEO-tips misschien op jouw gsm. Dan weet je dat ‘mobile friendly’ een absolute must is in de digitale wereld. Doe een ‘mobile friendly’ test en voorkom een minder fijne ervaring voor je mobiele bezoeker. 

Optimaliseer ook de snelheid van je site. Google haat trage sites, even hard als jouw bezoekers dat doen. Doe de ‘Google Speed Test’ om te zien welke blessures je moet voorkomen om als eerste bij de laad-finish te zijn.

Google pagespeed insights
Pagespeed Insights via https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

Zet je concurrentie checkmate met de SEO-checklist 2022!

Wil jij naar die eerste plaats in Google klimmen? Download onze praktische SEO checklist 2022 en laat je site opvallend hoger scoren. Vraag de checklist nu gratis aan.

Download onze SEO-checklist

We hebben een pagina met een handige SEO-checklist. Je kan deze downloaden en meteen gebruiken voor jouw eigen website.