Branded Content

Hoewel Branded Content geen nieuw begrip is in de marketing wereld, is het een relatief nieuwe vorm van adverteren in België. Vandaag slagen veel marketeers er nog steeds niet in om Branded Content doelgericht in hun commercials te integreren.

Maar wat houdt Branded Content nu juist in?

Branded Content is een wisselwerking tussen redactie en commercie. Het is vooral een reactie op de vele schreeuwerige commercials die dagelijks op ons televisiescherm verschijnen. Deze gedateerde vorm van adverteren waarbij verschillende voordelen van een product inspiratieloos één voor één worden vermeld, spreekt de consumenten van vandaag niet meer aan.

Commercials moeten nu immers inspirerend, geloofwaardig en aangenaam zijn. De commerciële boodschap mag tegenwoordig niet meer de bovenhand nemen. Consumenten hechten namelijk veel meer belang aan de inhoud.

Storytelling

De consument vindt het aangenaam om geëntertaind te worden en mee in een verhaal te stappen. Een verhaal wordt namelijk een stukje van jezelf en hierdoor zal de merkbekendheid, boodschapoverdracht, merkoverweging en attitudeverandering een positief effect hebben op het aangehaald merk.

“Storytelling is the most powerful way to put ideas in the world today.” Robert McAfee Brown

Met Branded Content geef je aandacht aan het product zonder schreeuwerig over te komen. Door het commerciële aspect van de commercial op een subtielere manier over te brengen, krijg je de kans om een hechtere emotionele relatie met het merk te creëren.

Red Bull

Een toegepast voorbeeld van Branded Content: Red Bull Felix Baumgartner | Red Bull Stratos.

Bron: http://legeekcestchic.eu/des-images-inedites-sur-la-chute-libre-de-felix-baumgartner/

saut-stratos

Felix Baumgartner brak de geluidsmuur met zijn parachutesprong uit de ruimte en landde na ongeveer 10 minuten terug op aarde.   

Deze stunt werd wereldwijd live uitgezonden en lokte zeer veel kijkers. Velen onder hen zijn sportliefhebbers. Aangezien sportliefhebbers de belangrijkste doelgroep van Red Bull is, heeft Red Bull dan ook alles op alles gezet om Felix Baumgartner optimaal te sponseren bij zijn extreme stunt.

Zo zie je het Red Bull logo meermaals verschijnen en heeft Felix Baumgartner zelfs een “branded helm” van Red Bull. Dit is de eerste “branding” in de ruimte.

Onbewuste beïnvloeding

Door bovenstaand filmpje te bekijken, associëren consumenten Red Bull met extreme sport zonder dat dit expliciet werd vermeld in een commercial. Hierdoor heeft de consument het idee dat de commercial gemaakt is om te entertainen i.p.v. het echte doel: de verkoop van Red Bull te stimuleren.

Je kan dus spreken van onbewuste beïnvloeding: de consument is zich niet bewust van de branding van het merk. Deze manier van adverteren is niet enkel aangenamer, het heeft eveneens een minder agressieve vorm.