• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

The School of Marketing

Marketingblog door KdG-studenten


  • Home
  • Blog
  • Voor studiekiezers
  • Voor bedrijven
  • Vacatures
  • Alumni
  • Redactie
  • Contact

Gamification: neem je doel serieus, speel ermee

26 oktober 2014 By Katrien Bartholomeeusen

runkeeper


In een ideale zakenwereld streeft men constant naar verbetering. Hoe kunnen we meer winst maken? Hoe kunnen we groeien als bedrijf? Hoe kunnen we vernieuwend zijn? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze werknemers tevreden blijven en beter presteren? Op dat laatste vinden stilaan meer en meer bedrijven een antwoord in de vorm van gamification: het toepassen van game design en game mechanics in een non-game context.

 

All work and no play makes Jack a dull boy

Schrijver James Howell schreef ooit deze mooie zin.  Wat Howell toen nog niet wist, is dat hardwerkende Jack zich niet alleen zou gaan vervelen, maar uit verveling ook weinig productief zou blijken op het werk.

Spelen op het werk? Dat is Knab.

Gamification zorgt voor een balans tussen werk en fun. Bij de Nederlandse bank ‘Knab’ hebben ze dat goed begrepen. Werknemers worden geacht doelen te bereiken. Uiteraard krijgt het personeel een maandelijkse verloning. Maar bij Knab gaat het personeel dagelijks niet met lege handen naar huis. Toch geen virtueel lege handen.

Nieuwe klanten aanwerven, een uitmuntende presentatie geven, overuren werken. je registreert het allemaal op een spelplatform, op maat van de onderneming. Werknemers worden op basis daarvan beloond met virtuele punten, badges of trofeeën, gebonden aan geleverde prestaties. Wat op zijn beurt gekoppeld is aan een salarisverhoging.

Bereik je doel

Niet alleen in het bedrijfsleven is gamification efficiënt. Met de populaire app ‘Runkeeper’ registreer je al je sportactiviteiten, stel je een doel in en bekijk je de activiteiten van vrienden. De app feliciteert jou, telkens wanneer je een record breekt.

Iets bijleren kan ook. ‘Quizlet‘ is een online platform om te studeren. Je geeft zelf je leerstof in en ondervraagt jezelf met flashcards, toetsen en zelfs spelletjes.

 

Upside

  • Aanwakkeren van intrinsieke motivatie
  • Verhogen van prestaties
  • specifieke doelstelling

Downside

  • Het spel moet continu vernieuwd worden om de spelers gemotiveerd te houden

 

In tegenstelling tot de meeste games, is het belangrijk dat er geen verliezers zijn. Je kan jezelf alleen maar verbeteren, zonder een game over dus. Momenteel is gamification nog een nieuwe manier van werken in de zakenwereld, maar wie weet? Binnen een paar jaar zijn we misschien allemaal professionele gamers.. 

Want als je het mij vraagt, mag het allemaal wat leuker zijn.

 

Interessante links die jou sneller, sterker en slimmer maken.

  • Bewijs jezelf met Proof
  • Leer code schrijven met Code academy
  • Ondervraag jezelf met Quizlet
  • Leer een nieuwe taal met Duolingo
  • Sport uitdagender met Runkeeper

Categorie: Opleidingnieuws Tags: featured

Primaire Sidebar

The School of Marketing is een website van de bacheloropleiding Marketing van de Karel de Grote Hogeschool.

  • Lees de blogberichten >
  • Ontdek alles over de opleiding >
  • Werk als bedrijf met de opleiding samen >
  • Bekijk interviews met alumni >

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Blogthema’s

  • Adverteren (11)
  • Alumni (7)
  • Bedrijfsmanagement (5)
  • Contentmarketing (5)
  • Docenten (3)
  • Duurzame marketing (4)
  • E-commerce (2)
  • Events (16)
  • Fashionmarketing (141)
  • Klanten (1)
  • Marketingtips (10)
  • Merken (12)
  • Privacy & GDPR (2)
  • Redactieteam (39)
  • Sales (1)
  • SEO (8)
  • Social Media (7)
  • Stageverhalen (173)
  • Student in de spotlight (6)
  • Technologie (9)
  • Toekomst van marketing (3)
  • Usability & UX (1)

Footer

Over deze site

The School of Marketing, dat is de studentenblog van de opleiding Marketing van de Karel de Grote Hogeschool, Antwerpen. De studentenredactie houdt je up-to-date over wat er gebeurt op Campus Groenplaats!

Contacteer ons

Gebruik het contactformulier

Informatie

voor studiekiezers
voor bedrijven die willen samenwerken

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Copyright © 2023 | Karel de Grote Hogeschool | Privacybeleid | Cookiebeleid