De Bandana, terug van nooit weggeweest.

The School of Marketing

Het is weer zomer, dat betekent tijd voor de bandana.

De bandana, afgeleid van het woord “bandhana” dat in het Hindi “binden” betekent. Vroeger een ordinaire zakdoek voor velen. Tegenwoordig een kleurrijk, opvallende accessoire dat voornamelijk in het kapsel gedragen wordt.

De Bandana doet ons automatisch terugdenken aan de tijd van de hippies. Toch is het een modeartikel dat doorheen de tijd, in verschillende culturen en levensstijlen zijn plaats wist te veroveren. Denk aan Axl Rose van Guns N’ Roses, Bruce Springsteen, Tupac Shakur en popzanger Justin Bieber.

Naast het modieuze is de bandana ook een functioneel artikel. Zo werd het vroeger gebruikt door wielrenners om zich te beschermen tegen de zon. In de film “Rocky” droeg Sylvester Stallone een bandana om zijn haar uit zijn ogen te houden. Wanneer we nog verder terug gaan in de tijd zien we dat zelfs cowboysen piraten bandana’s droegen. Dit om zweet op te vangen of zich te beschermen tegen stof.

Naast het positieve imago kwam de bandana ook in negatieve verhalen. Zo diende de bandana als herkenningsteken tussen rivaliserende bendes.

Dus is het te warm voor een echt hoofddeksel, maar wil je niet omkijken naar je kapsel? de Bandana is dé oplossing. Het straalt iets stoer en avontuurlijk uit en is te combineren met bijna elke outfit. En vooral, het is unisex.

Geen enkele vakantie of festival vertrek ik heen zonder mijn bandana. Heb ik je weten overtuigen tot het aanschaffen van een bandana?

Bron: Vakantiefoto’s Thomas Moehlig