Inbound Marketing Day #IMD15

dfd

Naast Eurobest was The School of Marketing redactie ook aanwezig op de allereerste Inbound Marketing Day. Dit event werd georganiseerd door Dallas Antwerp in samenwerking met ONE Agency en Oracle.

Ik ben op 3 december afgezakt naar Kinepolis Antwerpen samen met mijn medestudent Dennis om het evenement bij te wonen. Doorheen de dag hebben we uitgebreid kennis kunnen maken met alle aspecten van inbound marketing. We hebben naar uiteenlopende meningen en standpunten van verschillende sprekers kunnen luisteren. Hieronder kan je lezen wat mij is vooral is opgevallen.

Inbound marketing, Een nieuwe hype?

Om te beginnen gooi ik er meteen de definitie van inbound marketing tegenaan: “marketing die vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant in plaats van hem te onderbreken tijdens zijn bezigheden”.

Deze marketing gaat over het creëren en verspreiden van relevante content. En dit bijgevolg tonen aan je consument of lead op het moment dat deze ervoor open staat. M.a.w. het gaat over pull-marketing,  het tegenovergestelde van de traditionele push-marketing.

Inbound marketing is vast  en zeker GEEN hype. Tom de Bruyne sprak de woorden: “Ik heb een hekel aan het woord inbound marketing”. Straffe uitspraak, niet? Volgens Tom spreken we niet van inbound marketing maar gewoonweg van slimmere marketing. Hij bestempelt inbound marketeers als zijnde gedragsontwerpers. Ze gebruiken technologie, psychologie en data-gedreven experimenten om slimme marketing te ontwikkelen.

De dood van de 4 P’s

Marc Waelbers van Dallas sprak over de dood van de 4 P’s, en smeet vervolgens onze Marketing Bijbel van Philip Kotler tegen de grond. Hoogstwaarschijnlijk het lievelingsboek van de meesten onder jullie.

Knipsel

Volgens Dallas zijn de 4 P’s zeker niet dood! Ze blijven tot onze fundamentele basis behoren, omdat de manier waarop we interageren met consumenten totaal veranderd is door het digitale tijdperk. Hierin is alles meetbaar geworden. Dallas heeft zelf een aanvulling van de 4 P’s ontwikkeld, namelijk de 3 M’s en de 4 C’s. De 3 M’s staan voor ‘Meetbare Magneet Marketing en het model met de 4 C’s betekent Connect, Convert, Close en Cherish. Dit beschrijft hoe je van potentiële klanten echte ambassadeurs van je merk maakt.

4's

Marketing autonomation

Jerry Hamal van Once Agency sprak over Inbound marketing en het belang van marketing autonomation. Marketing autonomation maakt het mogelijk voor consumenten om je content zelf te laten ontdekken door ze geautomatiseerd te laten verspreiden. Die informatie wordt aangepast aan de persoon die de informatie op dat moment tot zich neemt.

Digitale Transformatie

Marc de Groot sprak over de verschuiving naar het digitale tijdperk: alles verschuift online. Bedrijven die dit nog altijd niet begrepen hebben, overleven niet lang meer. Digitale transformatie gaat over meer dan alleen een applicatie ontwikkelen of je website mobile responsive maken. Het gaat er over digitaal perfect te combineren in je customer decision journey en het verhogen van de customer experience. Dit laatste wordt simpelweg de klantbeleving genoemd.

Reframing the shopping experience

 Hieronder volgt een leuke case over Tesco uit de presentatie van Mark de Groot van Oracle.

CASE TESCO

Tesco is een Britse supermarketketen die nummer 1 wilde worden op de koreaanse markt zonder het aantal winkels te verhogen. De Koreanen staan nummer 2  op de ranglijst van hardst werkende mensen ter wereld. Ze hebben weinig tijd om hun boodschappen te doen en spenderen daarom liefst zo weinig mogelijk tijd in de supermarkt. Tesco is beginnen denken vanuit het perspectief van de klant. Ze hebben zich met andere woorden perfect kunnen inleven in de situatie van de klant.

Het resultaat was het idee: “laat de winkel tot bij de mensen komen”.

Tesco heeft hier geniaal op ingespeeld door virtuele winkels te implementeren in bijvoorbeeld een metrostation. Mensen konden tijdens het wachten op hun trein met hun smartphone de producten scannen en ze meteen bestellen. Zo verloren ze geen tijd. De app houdt namelijk rekening met de reistijd van de gebruiker: 10 minuten nadat de gebruiker thuis is aangekomen, zorgt het ervoor dat de producten op de stoep staan.

south-korea-tesco-home-plus

Dit zorgde voor veel minder frustraties en een enorme tijdswinst voor vele Koreanen. Mensen konden meer relaxen na het werk en in het weekend. Tesco heeft simpelweg de wachttijd van de Koreanen kunnen omvormen tot winkeltijd. Tesco verwierf de 1ste plaats op de online markt en een 2de plaats op de offline markt.

Straffe quotes

Om af te sluiten heb ik hier nog wat leuke en inspirerende quotes neergeschreven die ik doorheen de dag heb opgevangen. Enjoy!

It is not the strongest Company species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change Charles Darwin

De spreker heeft deze quote van Charles Darwin lichtjes aangepast. Maar dit is daardoor zeker niet minder waar.

“The job of an agency is to turn human understanding into business advantage for our clients” – Robert Sutherland

if no-one notices your advertising everything else is academic – Bill Bernbach

If you dont like sales get out of marketing – Jennifer Kern

Het leuke aan deze quote is dat als je hem omdraait, het ook volledig klopt!

The difference between “try” and “triumph” is just a little “umph. Marvin Philips

“Content is king, but marketing is queen and runs the household” – Gary Vaynchuk

quote

Zin om meer te lezen over inbound marketing? Bekijk dan zeker de blog van Dennis!