Marketing Experience Days (en Night)

Onze iVent foto op de MENDe Marketing Experience Days (MED) zitten er bijna op. Het was een week vol interessante sessies. Ik merk bij mezelf wel een groot verschil met vorig jaar. Vorige jaar was het meer een ‘sleur’ voor me. Ik begreep dan ook niet waarom mensen dan ook nog vragen begonnen te stellen tijdens de gastcolleges. Dit jaar was dit anders voor mij. Ik heb zelf enkele gastsprekers onder de loep genomen.

Marketing Experience Night

Anders dan vorig jaar was ook de Marketing Experience Night. Dit is een avond voor alumni studenten. Als redactielid mocht ik ook aanwezig zijn dit jaar. Omdat de MED 10 jaar bestaan, was het tijd voor feest! En dus was het thema drankmarketing.

De alumni studenten verzamelden aan de aula op het gelijkvloers en kregen bij het begin een blikje RDe Photobooth van iVented Bull, om de avond vol energie te starten! De oud-studenten kregen de kans om al even bij te kletsen en herinneringen op te halen. Hoe kunnen de oud-studenten dat beter doen dan met een Photobooth?  De start-up iVent had een Photobooth geïnstalleerd in de gang, waar oud studenten een gepersonaliseerd KdG-foto konden maken tijdens de MEN. iVent is een initiatief van o.a. oud-student Giovanni Van Bael en huidig stagiair en student Nicky D’haese.

De host van de avond was niemand minder dan meneer De Vroey. Hij kondigde de gastsprekers aan en associeerde elke spreker met een drankje. Maar voor we de eerste gastspreker te horen kregen, heette ons opleidingshoofd, mevrouw Annette Höhner, de oud-studenten welkom. Meneer De Vroey vergeleek mevrouw Höhner met melk, vanwege haar Nederlandse roots.

De gastsprekers

De eerste gastspreker van de avond was Phillip Gysen, Marketing Director bij Red Bull. Tijdens zijn presentatie maakte hij duidelijk dat Red Bull niet gewoon een drankje meer is; maar dat Red Bull een media huis is. Bij Red Bull spreken ze dan over de Red Bull Media House.
Ze verkopen dus niet enkel blikjes Red Bull, maar maken ook verschillende films; van shortfilms tot longfilms. Deze films gaan ook niet allemaal meer over sport, maar gaan ook over cultuur en lifestyle.

De tweede gastspreker was Andy van Hassel, Global Brand Director bij Duvel Moortgat. Hij kwam het verhaal van De Koninck vertellen. Hoe zij leven in de brouwerij brengen. Bij de Koninck gaat het allemaal om ‘Passion‘, ‘Quality‘ en ‘Craftmanship‘. De Koninck blijft ook innoveren, met bieren zoals Wild Jo en de testbrouwsels.

De derde gastspreker was Pieter Conings. Hij heeft altijd al in de drank gezeten (omdat hij al voor verschillende drankmerken gewerkt heeft), en werkt nu bij Martini. Martini bestaat al 150 jaar en is ermee bezig om terug de connectie met de jongvolwassenen te zoeken. Ze doen dit door ervaringen te creëren in plaats van gewoon ‘flessen’ te verkopen. Dit doen ze door het aperitivo Italiano terug naar de jongvolwassenen te brengen.

De vierde gastspreker was Steven van Middelen van Arizona en Vita Coco. Steven van Middelen kwam ons vertellen hoe deze twee merken zonder te investeren in reclame hun merk hebben uitgebouwd. Vita Coco was van vitaal belang voor deze presentatie, omdat er na het event een receptie was, waar de drank rijkelijk aanwezig was. Vita Coco is het ideale drankje voor de morning after. Het zou namelijk de kater z’n melkje geven en dus de kater verminderen!

Tenslotte kwam Igor Nowe over Somersby spreken. Ten eerste is het belangrijk om te weten dat het niet ‘Sommersbaai’, maar ‘Sommersbie‘ is! Somersby is er in geslaagd om zoveel fans als Carlsberg zelf te krijgen, omdat de klanten van Somersby heel geëngageerd zijn.

De receptie

Op de receptie die volgde was er natuurlijk drank aanwezig. Maar het belangrijkste was natuurlijk dat de alumni studenten verenigd werden. De Marketing Experience Night was de ideale gelegenheid voor oud studenten om terug te blikken op de tijd die ze beleefd hebben op school. Ook is het belangrijk voor de school om feedback te krijgen van deze studenten, zodat Karel de Grote hogeschool verder kan groeien! En neen ik heb geen aandelen bij KdG 🙂

Elke bezoeker kreeg ook een goodie-bag met daarin de producten van de gastsprekers. In de goodie-bag zaten onder andere een blikje Sommersby, een flesje Martini (van 1L), een flesje Arizona en Vita Coco.

Ik zou zeggen: schol, doe ze nog eens vol!

En tot de volgende keer!