Personal Branding: Waarom Oprah, Kim Kardashian en Angelina Jolie ook merken zijn

Foto van auteur
Written By The School of Marketing

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur pulvinar ligula augue quis venenatis. 

kkcover1(rgb)watermark

In een wereld waar Amerikaanse celebrities evenveel en vaak zelfs meer bewonderd worden dan wetenschappers, schrijvers en ondernemers, is het niet onlogisch dat ze ingezet worden door bedrijven als brand ambassadors.

Bedrijven verkopen niet gewoon een product, maar een sprookje: iets wat de klant inspireert om beter te worden, mooier te worden, boven zichzelf uit te stijgen. Wanneer een celebrity een product promoot, denken jonge, beïnvloedbare consumenten dat wanneer zij dat product ook kopen, zij iets dichterbij de levensstijl van die celebrity komen, dat zij een beetje lijken op dat knappe model of die succesvolle actrice.

Oprah

Oprah Winfrey was tot voor kort de rijkste Afro-Amerikaanse vrouw ter wereld – totdat Beyonce haar van haar troon stootte. Toch blijft Oprah een geweldig voorbeeld van celebrity branding. Winfrey, die straatarm opgroeide en als kind slachtoffer was van seksueel misbruik, vocht zich een weg naar de top als talkshow host en breidde haar imperium uit met een magazine, een radiozender en een website die 70 miljoen viewers per maand trekt.

Vrouwen overal ter wereld kijken op naar Oprah en haar ‘from rags to riches’-verhaal; ze inspireert hen om te geloven dat ook zij meer kunnen zijn dan een slachtoffer van armoede en geweld. Oprah’s verhaal maakt haar geloofwaardig: haar advies wordt gevraagd, haar expertise ingeroepen, en daar wordt ze ook ruimschoots voor vergoed. Oprah bouwde haar fortuin op haar persona.

Kim Kardashian

Kim Kardashian is geen popster, geen actrice noch blogger. Toch staat ze op de tweede plaats ter wereld wat betreft Instagram followers, en blijft haar fortuin groeien. Hoewel haar rol in de maatschappij twijfelachtig is, is haar invloed gigantisch: een gelekte sex tape die 5 miljoen $ opbracht, een succesvolle tv reality show, talloze endorsements waar ze haar naam en gezicht leent aan een merk (van dieetpillen, over laserontharing, tot een eigen app) en een eigen kledinglijn. Ook Kim K’s zussen hebben gelijkaardige invloed en miljoenen dollars achter hun naam.

“WAAROM?” vroeg ik een klasgenote een tijd geleden. “Omdat ze mooi zijn”, antwoordde ze me. Kardashian heeft haar fortuin bijeengeraapt door haar uiterlijk op welke manier dan ook in te zetten.

Toch props voor haar marketingstrategie: met haar naaktfoto’s vorige week werd duidelijk hoe goed Kim Kardashian is Kim Kardashian relevant te houden. Hollywood heeft acteurs met Oscars achter hun naam, briljante muzikanten die al decennialang meedraaien, maar Kim K gaat uit de kleren en plots is dat het enige waarover gepraat wordt, al dan niet afkeurend. Ondertussen lacht Kardashian all the way to the bank.

Brangelina

Gelukkig zijn er nog sterren die hun naam en fortuin gebruiken om iets goeds te doen. Angelina Jolie en Brad Pitt verkochten hun trouw- en babyfoto’s aan People Magazine voor 2 miljoen dollar en investeerden het geld in goede doelen. Angelina zet zich in als Goodwill Ambassor bij the UN Refugee Agency, Emma Watson is United Nation’s Womens Ambassador en gaf onlangs een speech over genderongelijkheid en discriminatie. Angelina en Emma hebben veel volgers en fans en hun naam verbinden aan een goed doel maakt hun personal branding alleen nog maar sterker.

Marketeers

Mensen zijn nieuwsgierig, mensen willen dromen. Celebrities die zichzelf als brand in de markt zetten spelen naadloos op die nieuwsgierigheid in – en maken zichzelf ondertussen steeds rijker en beroemder, zoals het een echte marketeer betaamt.

Image source: www.papermag.com