The harmony of Sony Music Entertainment.

The School of Marketing

“Music is what feelings sound like” is een quote die omschrijft waarom ik een onuitputbare passie voor muziek heb. Het is ook daarom dat ik de eer heb kunnen krijgen om 3 maanden deel uit te maken van het Sony Music Entertainment team in Brussel. Vanaf mijn eerste dag voelde ik dat de komende 3 maanden mij enorm wijs zouden maken en mijn als maar wederkerende “wat wil ik doen in de muziek?” vraag mogelijk wel eens een antwoord zou kunnen krijgen. De hartverwarmende jovialiteit van elke medewerker voedt de aangename sfeer binnen het bedrijf elke dag keer op keer en bovendien functioneert het bedrijf even mooi in harmonie als de muziek die het uitbrengt. Tijdens mijn stage houd ik mij voornamelijk bezig houden met dance & urban projecten. De eerste week heb ik mailinglijsten van verschillende Belgische dj’s samengesteld en opgedeeld volgens muziekgenre. Deze segmentaties kon ik dan later gebruiken om nieuwe releases vanuit Sony Music naar de juiste doelgroepen te sturen met een digitaal promo platform dat ik overigens zelf heb moeten screenen en uitkiezen. Na het verzenden van deze releases die de nodige feedback van deze dj’s met zich meebracht had ik genoeg basis gelegd om een promo/marketingplan uit te werken. Concreet was dit zorgen dat (dance) radio’s in België deze nieuwe releases zouden opnemen in hun afspeellijsten zodat ze op die manier aan een breed publiek kunnen worden verspreid (met als einddoel zoveel mogelijk sales en streams te genereren). Ondanks het feit dat dit proces meestal volgens een bepaald patroon verloopt was er zeker ruimte voor een creatieve inbreng vanuit het oogpunt van de marketing. Kortom, een zeer interessante stage voor mensen die meer willen te weten komen over de muziekindustrie.