Tinder, hét platform voor student-ondernemers

Wil je graag als student een onderneming beginnen? Of ben je razend benieuwd door de vreemde titel van dit artikel? Lees hier het uniek verhaal van Sondra Voorbraak (21), een studente Marketing op KdG én onderneemster. In deze coronatijden overheerst een gevoel van gemis en verveling, omdat ze haar studentenjob in de horeca niet kan uitoefenen en weinig vrienden kan zien. Naast haar studies Marketing, is ze dit jaar ook begonnen aan de studie Vastgoed. Haar studies en haar eigen onderneming bieden gelukkig wat afleiding. In dit interview vertelt ze over haar eigen start-up onderneming, Arbor Antwerp, en geeft ze de ultieme tips voor (toekomstige) student-ondernemers.

Arbor, het zaadje geplant op Tinder

Sondra Voorbraak Arbor

Kan je iets meer vertellen over Arbor?

Arbor bestond al voordat ik er instapte. Mijn partner, Sacha, heeft het bedrijfje opgestart met één van zijn beste vrienden. Eerst was het gewoon kleren maken om te verkopen, terwijl het nu om veel meer gaat. Zijn vriend is er op een gegeven moment uit gestapt, om praktische redenen.

Hoe ben jij er dan terecht gekomen?

Ik heb Sacha leren kennen op Tinder (lacht). Uit onze gesprekken vernam ik dat Sacha zonder partner zat en hij vroeg of ik er mee wou instappen. In het 6de middelbaar had ik al een minionderneming gerund en dat draaide toen heel goed. Het was ook echt mijn ding, dus ik heb direct ‘JA’ gezegd. En nu zijn we een jaar verder. We zijn ook een echte onderneming, legaal, in tegenstelling tot veel kleine kledingmerkjes die je vaak ziet op Instagram.

Heeft de opleiding Marketing je geholpen om het bedrijfje groter te maken?

Met mijn marketingachtergrond vond ik het wel leuk om wat dingen tot leven te brengen. Ik zei tegen Sacha: “Zeg, je hebt een boom als logo, je naam is Arbor. Wat is nu je unique selling proposition?”. Dus ik zei dat hij er iets ecologisch van moest maken. Zeker toen, met de klimaatmarsen was de jeugd er kei hard mee bezig. Vandaar het idee om met ecologische stoffen te werken, je moet echt inspelen op wat mensen bezighoudt en dan ben je niet het zoveelste merk dat kleren verkoopt. Ik heb dankzij de opleiding Marketing geleerd hoe ik mensen kan overtuigen van mijn ideeën. Met mijn argumentatie over de merkwaarde van Arbor heb ik er samen met Sacha een sterk verhaal van gemaakt.

Met mijn marketingachtergrond vond ik het wel leuk om wat dingen tot leven te brengen bij Arbor.

Het viel me al op dat Arbor bezorgd is om het milieu.

Inderdaad. We werken met twee leveranciers, de ene heeft ecologische stoffen (85% organisch katoen en 15% gerecycleerd polyester). De andere leverancier werkt met 100% katoen, maar net zoals bij de andere leverancier is de supply chain heel fair naar lonen en arbeid toe. Ik hoor je al denken: “Oei, en de kindjes?”. We letten er ook echt op waar onze kleren vandaan komen. Je kan hier nooit 100% goed in zijn, maar we proberen wel. Door ons logo zijn we op het idee gekomen om boompjes te planten bij elke aankoop. Zo helpen we de planeet extra vooruit. Ook onze verpakking is allemaal van karton en onze hangtags zijn composteerbare papiertjes waar bloempjes uitkomen als je ze in de grond steekt. Dat soort kleine dingen doet het ook wel voor veel mensen.

Is het als kleine onderneming niet moeilijk om over duurzaamheid te waken?

Klopt. En ook, da’s f*cking duur allemaal, hè. Onze oplages zijn wel altijd heel klein. De grootste die we tot nu toe hebben gehad is ongeveer 20 stuks van één trui, simpelweg omdat we massaproductie niet willen stimuleren. We vinden het beter dat ieder kledingstuk iemand blij kan maken en dat we zo niet met overstocks blijven zitten.

Je zegt dat jullie heel kleine oplages leveren. Hebben jullie ambitie om veel groter te worden?

Tuurlijk. Wie wil er nu niet groot worden? Het zou kei chill zijn als we van dit onze job kunnen maken. Mijn ambitie is niet om hier rijk van te worden, maar ik wil vooral bewijzen dat er veel meer waarde kan zitten achter kleren maken en kopen. Nu hopen we ook dat we aan mensen kunnen laten zien hoeveel kleren er gekocht worden en hoe schadelijk dat is voor onze aarde. Hopelijk zien ze eens in dat er echt meer gelet moet worden op waar de kledij vandaan komt.

Welke functies vervul je verder nog bij Arbor?

Bijna alles eigenlijk. Mijn partner doet vooral design en staat in contact met onze boekhouder. Normaal gezien brengen we onze truien ook zelf naar de klanten, omdat pakjesbedrijven niet super ecologisch zijn. We stappen hier meer van af, omdat het veel tijd en geld kost. Social media is ook mijn coté, we zitten bijvoorbeeld net op TikTok. Er komt daar een samenwerking aan met twee grote ‘TikTokkers’, die samen een bereik hebben van 600.000 volgers op Instagram en TikTok tezamen. Kei spannend, hè! Sitebeheer, mails beantwoorden en mailverkeer met leveranciers doe ik ook. Ik ben een echte allrounder. Qua tijdsbesteding valt het goed mee, want we zijn nog niet zo groot.

Er komt een samenwerking aan met twee grote ‘TikTokkers’, die samen een bereik hebben van 600.000 volgers. Kei spannend, hè!

Student-ondernemer, swipen stagebedrijven meteen rechts?

Heb je al een stageplaats gevonden voor het voorjaar?

Ja. Ik ga stage lopen in een andere start-up, bij een afstudeerder van KdG. Eigenlijk mag je geen stage lopen bij een start-up, maar ik heb een uitzondering gekregen. Mede dankzij Arbor, denk ik. Deze start-up krijgt een goede coaching van een extern bedrijf en dat helpt ook wel. Stage lopen bij Arbor is helaas afgekeurd door school, omdat er niemand zou zijn die me kan controleren en begeleiden.

Merk je dat je zoektocht naar een stageplek vlotter is verlopen door je ervaring bij Arbor?

Volgens mij is dat wel een positief aspect, omdat bedrijven dan verwachten dat je iets kan. Maar omgekeerd kan het ook negatief zijn. Bedrijven kunnen denken dat je gaat stelen en overnemen wat zij doen. Ik denk ook dat mensen zo denken. Er zijn veel mensen die me berichten sturen en advies vragen over hoe ze hun eigen kledingmerk kunnen oprichten. Dan denk ik: “Rot op, je vraagt me letterlijk om je kledingbedrijf – en mijn concurrentie – mee op te starten.” Zo werkt het niet, hè.

Waar kijk je het meest naar uit om te doen tijdens je stage?

Ik denk dat ik tijdens de stage ga zien hoe het échte werk eraan toe zal gaan. Wij zijn nu amateurs met een kleine start-up, we doen maar wat en we zien wel wat er goed werkt en wat niet. In een groter bedrijf heb je veel minder marge om fouten te maken. Ik wil dus graag weten hoe mensen géén fouten maken en via die start-up mijn netwerk uitbreiden.

Ondernemen, een relatie of onenightstand?

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd dankzij Arbor?

Met mijn ‘ondernemers-mind’ probeer ik constant te denken hoe alles beter kan en hoe ik dingen kan overnemen van andere merken. Als iets van reclame niet goed is uitgewerkt, heb ik het meteen gezien. Door een eigen bedrijf te hebben, heb ik ook het gevoel dat ik iets ken en kan. Als je studeert, werk je wel samen met bedrijven, maar zij leggen niet alles op tafel. Dat heb ik nu wel, ik begrijp echt wat de probleemstelling van bedrijven inhoudt. Daarvoor dacht ik: “Jullie verkopen toch, wat heb je nog meer nodig?”, maar nu kan ik me beter in de plek van een onderneming plaatsen.

Je kan beter tijdens je studententijd uittesten of ondernemen iets voor jou is of niet.

Wat zijn jouw verdere ambities, na de stage? Heb je de ondermersmentaliteit te pakken of ga je nog wat verder studeren?

Ik begin nu te twijfelen. Ergens wil ik zo lang mogelijk sparen als student, maar het ondernemen vind ik heel leuk. Je bent met iets bezig dat je hopelijk ooit veel geld gaat opbrengen. Ik kan mezelf nog geen loon uitbetalen, maar ik wil wel dat het groeit. Als ik mensen in’t stad zie rondlopen met een trui van Arbor, da’s gewoon super leuk! Dus… ga ik studeren, ga ik werken? Who knows? Het hangt ook af van de evolutie van de crisis.

Sondra Voorbraak Arbor

Is het volgens jou erg om als student géén ondernemer te zijn?

Als student Marketing vind ik wel dat je íets moet doen, gewoon zodat je je kan onderscheiden van de rest. Pas op, ik denk dat niet iedereen het ondernemen in zich heeft, maar je kan beter nu uittesten of het iets voor jou is of niet. Je kan zelf experimenteren met websites maken, je hebt weinig financiële risico’s en wat je zelf doet, doe je meestal beter! Je kan je eigen fouten maken en niet ‘op de kap van een ander’, dus heeft het minder impact. Om iets te ondernemen moet je ook niet per se een bedrijf hebben, het is veel breder dan dat.

Wil jij student-ondernemer worden? Lees zeker deze tips van Sondra.

1. Mijn grootste tip: denk na en zeg niet te snel ‘ja’. Je steekt uiteindelijk wel geld in je onderneming en als het slecht gaat, heb je er vaak geen zin meer in. Laat je dan niet hangen, want voor je het weet gaat het weer beter. Maar toch… Goed nadenken is de boodschap!

2. Laat je niet ontmoedigen. Je gaat sowieso fouten maken, maar daar leer je uit. Na regen komt zonneschijn.

Sondra, heb je nog een knaller om dit interview af te sluiten?

Als het ondernemen je niet aanspreekt, jammer. Maar als je curieus bent, twijfel niet. Het hoeft niet veel geld te kosten, maar doe iets om jezelf te onderscheiden als student. Maak websites, doe vrijwilligerswerk, help je vrienden… Maar ontwerp geen kleding a.u.b., want dat doen wij al ?.


Meer weten? Volg Arbor Antwerp op Instagram of ga naar de website.
Of meer weten over Sondra? Stuur haar een berichtje via LinkedIn.

Lees hier meer over de redacteur.