• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

The School of Marketing

Marketingblog door KdG-studenten


  • Home
  • Blog
  • Voor studiekiezers
  • Voor bedrijven
  • Vacatures
  • Alumni
  • Redactie
  • Contact

Waarom reclame irriteert

2 december 2016 By Corbin De Laet

Je zou bijna uit je stoel vallen. Bij mij scheelde het niet veel. De gastspreekster op de Marketing Experience Days zei iets dat ik nooit eerder in een college heb gehoord. In deze tijd van Big Data durfde ik er zelfs niet van dromen. Maar ze zei het echt. Dat wat ik al jaren denk:

“Reclame moet terug creatief worden. We focussen ons teveel op data. De uitdaging voor copywriters vandaag, is om een boodschap te maken die leuk is voor je doelgroep… en de rest.”

Met de rest bedoelde ze: iedereen die je boodschap leest. En ik ga akkoord: reclame is irritant, maar dat kan anders.

Bedrijven bedelven ons

Waarom irriteert reclame ons? Enerzijds omdat bedrijven je met meer dan 1.000 advertenties per dag confronteren. Anderzijds omdat ze je letterlijk dwingen een groot deel van die advertenties te bekijken. Denk maar eens aan spam, pop-ups op websites en de – verplichte – reclamefilmpjes op YouTube.

Er is teveel reclame. We bekijken het tegen onze zin, en toch blijven bedrijven hetzelfde doen. Maar waarom dan? Omdat een bedrijf alleen aan verkoopcijfers denkt. En dat is logisch, maar ze zien alleen het topje van de ijsberg. Achter die verkoopcijfers ligt meer dan alleen maar data.

Enter Homo Sapiens

Wanneer wij als consumenten iets kopen, dan is dat altijd met een achterliggende, emotionele reden. Maar we verklaren onze beslissing met feiten en cijfers, omdat we logisch willen redeneren. Ik geef je een voorbeeld:

Denk eens na: waarom gooien mensen zo’n smak geld naar een nieuwe IPhone? (Ik ook trouwens, niks mis mee hoor). Hebzucht en sociale status. Maar de redenering is dat hij de beste prestaties levert, de mooiste is, gebruiksvriendelijker dan andere merken,…Vaak gebruiken bedrijven emoties als hoop, angst en hebzucht in hun advertenties. Mijn boodschap aan hen: wek eens positieve emoties op. Je zal zien dat de irritatie vlotjes zal afnemen. Hieronder een bekende die al volledig naast de bal slaagt.

Superpleisters voor superhelden

Ken je de spot van Mercurochrome? Dat rotding spelen ze dan drie keer na elkaar in één reclameblok. Irritanter kan gewoon niet. Ik zou zeggen: bekijk het eens, maar ik vrees dat je dan je laptop door het raam gooit. En ik wil morgen geen factuur van je nieuwe laptop in mijn mail vinden. Gelukkig zijn er bedrijven die het wel beginnen te begrijpen.

Toch maar snel geld overschrijven?

Hier en daar zie je eens een advertentie verschijnen die echt leuk is. Bijvoorbeeld het radiospotje van KBC Mobile:

Dochter stuurt sms naar papa:

“Hey paps, feestje gedaan, maar geen centjes voor taxi. Ok als ik bij Wesley blijf slapen? *smiley*”

Met de app van KBC schrijft haar vader snel geld over en stuurt een sms terug naar zijn dochter:

“Geld gestort, taxi onderweg, verwacht je binnen half uur thuis. Groeten aan Wesley.”

Heel grappig. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd om van bank te veranderen, dus geen doelgroep. En toch vind ik deze reclame leuk. Ik heb gelachen en de boodschap blijft me bij. Win-win. KBC, u hebt het inderdaad voor ons. Of toch op het vlak van reclame.

Een leuke advertentie maken kan altijd. Ook al is het soms moeilijk. Goede copywriters spelen in op positieve emoties, maar verpesten dan alles met saaie rijmpjes, flauwe mopjes en irritante deuntjes. Die moeten er ook uit. Ik snap niet waarom zij denken dat die rommel nog steeds werkt. Ok, we onthouden de boodschap wel, maar ook die advertenties irriteren ons. Tijd voor een revolutie.

Revolutie

Weg met de kinderachtige liedjes, slogans en rijmpjes. Weg met de verplichte filmpjes op Youtube. En weg met elke andere vorm van gedwongen, ongewenste – en vooral irritante – reclame. “Make advertising great again”, zou Donald Trump zeggen.[1]

Goede reclame is leuk voor iedereen als:

  • Het je entertaint
  • Je iets nuttig bijleert
  • Het een creatief staaltje werk is
  • Je voelt dat het bedrijf respect voor je heeft

Geloof je me niet? Bekijk dan maar eens een van deze filmpjes. Ze toveren altijd een glimlach op mijn gezicht. En als jij nog een leuke advertentie kent, mag je me die altijd doorsturen.

 

[1] Ik maak hier een knipoog naar collega-blogger: Dennis Van de Weele en zijn artikel: “De marketingtrucs van Donald Trump” – Een echte aanrader trouwens.

Categorie: Adverteren Tags: featured

Primaire Sidebar

The School of Marketing is een website van de bacheloropleiding Marketing van de Karel de Grote Hogeschool.

  • Lees de blogberichten >
  • Ontdek alles over de opleiding >
  • Werk als bedrijf met de opleiding samen >
  • Bekijk interviews met alumni >

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Blogthema’s

  • Adverteren (11)
  • Alumni (7)
  • Bedrijfsmanagement (5)
  • Contentmarketing (5)
  • Docenten (2)
  • Duurzame marketing (4)
  • E-commerce (2)
  • Events (16)
  • Fashionmarketing (141)
  • Klanten (1)
  • Marketingtips (10)
  • Merken (12)
  • Privacy & GDPR (2)
  • Redactieteam (38)
  • Sales (1)
  • SEO (8)
  • Social Media (7)
  • Stageverhalen (174)
  • Student in de spotlight (5)
  • Technologie (9)
  • Toekomst van marketing (3)
  • Usability & UX (1)

Footer

Over deze site

The School of Marketing, dat is de studentenblog van de opleiding Marketing van de Karel de Grote Hogeschool, Antwerpen. De studentenredactie houdt je up-to-date over wat er gebeurt op Campus Groenplaats!

Contacteer ons

Gebruik het contactformulier

Informatie

voor studiekiezers
voor bedrijven die willen samenwerken

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Copyright © 2022 | Karel de Grote Hogeschool | Privacybeleid | Cookiebeleid

Een vraag over cookies & tracking...
Wij gebruiken cookies, o.a. om de siteprestaties te analyseren met Google Analytics. Google kan uw data verwerken in de Verenigde Staten. Voor welke cookies geeft u toestemming?
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}