Content van je content marketing?

Anno 2018 is er een vorm van marketing die steeds meer aan belang wint: content marketing. Het aloude pushen van de afgelopen eeuw werkt al even niet meer. Pullen is het nieuwe cool. En daar is geen betere manier voor dan een goede en sterke content marketingstrategie.

Beginnen doen we zoals altijd bij de basis. Wat is content marketing? Het is een manier van reclame maken, maar niet op de traditionele manier. Je creëert eigen content rechtstreeks gelinkt aan je merk om zo de zichtbaarheid van je merk te vergroten en een relatie op te bouwen met je doelgroep. Er is 1 groot verschil met de traditionele spotjes die we kennen van de tv en de radio. De content is niet hoofdzakelijk op verkoop gericht. Het is puur gericht op die relatie met de klant. Maar goede content marketing is niet altijd even simpel om te creëren. Je moet beschikken over de knowhow en het juiste gereedschap om doeltreffend te werk te gaan.

Klant is koning

Het eerste en belangrijkste dat je moet weten is heel simpel: wie is je doelgroep en waar liggen hun algemene interesses wat jouw merk betreft? Je kunt zoveel content creëren op de zotst mogelijke manieren. Als je niet weet wie je doelgroep is, zal je nooit het beoogde succes halen. De doelgroep is de basis waarop je jouw content marketingplan bouwt. Het bepaalt:

  • Welke soort content je voorziet (artikel, whitepaper, video,…)
  • Op welk medium je het deelt (online, magazines, radio,…)
  • Op wat ligt de nadruk? (informatief of humor?)

Een firma zoals Red Bull heeft een zekere doelgroep waar ze zich naar positioneren. Kort door de bocht: jeugdige mensen met een nood aan adrenaline. Kijk maar eens op hun Facebook. Het staat er niet vol met reclames van het energiedrankje. Wat zien we wel? Stuk voor stuk filmpjes over extreme sporten georganiseerd door Red Bull. Het sluit aan bij wat de doelgroep verwacht. Ze posten verschillende sportvideo’s en ze posten veel sportvideo’s. Het is een geoliede machine die continu draait.

Virale content

De kers op de taart, de crème de la crème, de natte droom van elke content marketeer is dat zijn content viraal gaat. Met zo minimum mogelijk kosten en inspanningen het maximum resultaat bereiken. Hieronder vind je enkele voorbeelden van campagnes en content die viraal gingen. Je kent er ongetwijfeld een paar!

De bol.com-dildo

Het omgekeerde kan echter ook. Slechte content gaat ook viraal, maar het doet je merk geen goed. Denk maar aan de reclame van Basic Fit met Marouane Fellaini in de hoofdrol:

https://www.youtube.com/watch?v=oMiVth2D8cQ

De reacties waren dan ook niet allemaal even mals:

Basic Fit content marketing Basic Fit content marketing Basic Fit content marketing

Je kunt op social media alles delen wat je wilt. En dat is een van de grootste troeven ervan. Maar dit wilt echter ook zeggen dat gebruikers ervan kunnen zeggen over jou en jouw merk wat ze willen. Slechte ervaringen worden meer dan eens geventileerd door ontevreden klanten. En jij hebt als merk de kans om daar iets aan te doen. Je kunt met hen in dialoog gaan, zien waar het probleem ligt en indien nodig aanpassen. Coolblue gaat hier goed te werk:

Word een content held

Nu je er een idee van hebt hoe content marketing in elkaar zit en hoe je het implementeert voor jouw merk, kun je alvast aan de slag gaan. Maak een content kalender en zorg ervoor dat je consistent goede content publiceert. Maar denk eraan: de klant is koning. Zorg ervoor dat de content die je publiceert ook aansluit bij de doelgroep en hun interesses. Smoor problemen in de kiem en ga in interactie met de mensen die je aanspreken. Je kunt er alleen beter van worden. Wie weet is de volgende virale campagne er wel een van jou!