Hoe haal je het maximale uit jouw online advertentiebudget?

Meten is weten. Maar hoe weet je wat te meten? Het is voor beginnende adverteerders vaak moeilijk om te weten welke cijfers ertoe doen en welke niet. Gelukkig lichtte Lore van Besien, Google Analytics en Ads specialiste, dit zeer helder toe op de Knowledge night van Hybrid Agency.

Kies de juiste KPI’s voor jouw doel

Wat is het doel van je advertentie? Merkbekendheid, meer verkoop, een klant opnieuw doen kopen , … Al deze doelen kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën. Awareness, consideration, action of loyalty. Afhangend van de categorie meet je verschillende dingen. Dat zullen dan voor die campagne de KPI’s worden. Een paar voorbeelden zijn:

  • Awareness: #bezoekers, # unieke bezoekers, # likes, #followers, …
  • Consideration: # downloads, # video views, # use tool, …
  • Action: # telefoontjes, # ecommerce checkouts, # offerte aanvagen, …
  • Loyalty: # reviews, % positieve reviews, # newsletter subscriptions, …

Wat met een lead generation website?

Bij ecommerce websites is het heel makkelijk om de waarde van elke aankoop op te volgen. Maar wanneer je doel leads generen is, is het al veel moeilijker om te weten hoeveel elke lead nu waard is. Hiervoor moet je kijken wat al de leads die je via je website hebt verworven je hebben opgebracht. Bijvoorbeeld in de vorige maand hebben 100 mensen zich ingeschreven voor een nieuwsbrief. Hiervan heeft 50% gezorgd voor een opbrengst van 1000 euro. (1000 euro * 50%)/100= 5 euro. Elke lead die je genereert is dus 5 euro waard. Je moet er wel voor zorgen dat je dit getal vaak genoeg update want dit kan sterk schommelen.

Het belang van ROAS in adcampaigns

Return on ad spend, aan de hand van dit getal weet je hoeveel elke euro die je in een campagne steekt jou zal opbrengen. Bijvoorbeeld, de campagne heeft gezorgd voor 1000 euro opbrengst en heeft 200 euro gekost 1000/200= 5. Dit wil zeggen dat elke euro jou er 5 heeft opgebracht. Hoe groot de ROAS moet zijn, moet je zelf als bedrijf bepalen op basis van jouw kosten en wat je uit de campagne wil halen.

Als je ROAS positief zijn kan je het volume verhogen door je budget te verschuiven naar de campagnes die het best presteren of door je bereik te vergroten. Is je ROAS negatief? Focus dan eerst op het rendement. Pas je advertentie, locaties of bod aan en probeer de CPC (cost per click) te verlagen.

Bruikbare dashboards

Nu weet je wat te meten maar je hebt nog een plaats nodig om al deze waarden te kunnen opvolgen. Dit doe je door duidelijke dashboards te maken met daarop alle KPI’s en ROAS die je in de vorige stappen hebt bepaald. Zo staat alles bijeen en kan je in één oogopslag zien hoe jouw campagne het doet.