Reclame, a guilty pleasure

De Marketus Sapiens heeft een guilty pleasure. Onwaarschijnlijk goede reclame! Het zijn die mannen en vrouwen die achter hun laptop strijk gaan terwijl partner en kinderen vanuit de andere hoek van de woonkamer vreemd kijken. Of het nu een spitsige video is van Coca-Cola of een live-action trailer van een game, kwalitatieve reclame wordt altijd op prijs gesteld! Bij deze dan enkele campagnes waar ik mij de voorbije maanden serieus mee geamuseerd heb. De vreemde marketeer zal snel duidelijk worden! 

Bol van de reclame

Bol.com heeft een enorm sterk marketingteam. Constant reageren ze op de actualiteit of vinden ze wel woordspelingen die ervoor zorgen dat hun boodschappen viraal gaan. Hieronder een compilatie van de beste advertenties van de afgelopen maanden.

bol.KOM!!!

Veel mensen hebben hem zien passeren. De blauwe bol.com-dildo met als opschrift: “De bezorger is niet de enige die morgen komt.” Een geniale insteek van bol.com. En ik heb een vermoeden dat het uiteindelijke resultaat van de advertentie ook het hoofddoel was: viraal gaan. 20.500 likes, 10K reacties en 2100 shares!!! De natte droom van iedere adverteerder, die komt ook graag!

De bol.com-dildo

Dit is in mijn ogen de meest geniale van de afgelopen maanden, maar er zijn er nog een aantal die zeer goed gevonden zijn. Weet je het nog? Oranje dat met 6-0 van Zweden moest winnen om naar het WK te gaan? Ze wonnen met 2-0 en zullen enkel voor citytrips naar Rusland gaan. En uiteraard zit er bij bol.com dan juist een slimme copywriter, met dit als resultaat.

bol.com oranje reclame

En hier zijn nog leuke reclame van het bol.com-team!

Laxatie bol.comfan bol.comMummiepak bol.comBestelling bol.com

Shadow of War: Slay or Save?

Monolith Productions en WB Games hadden een echte hit met het eerste installment van Lord of the Rings: Shadow of Mordor. Talloze prijzen en gouden reviews hebben ervoor gezorgd dat hoofdpersonage Talion een vervolg krijgt: Shadow of War. Een langverwacht spel dat net op de markt ligt. En ook dit zal ongetwijfeld voor een enorme omzet zorgen, dankzij een heel slim gebruik van Youtube-advertising. Je kreeg geen filmpje te zien, maar je speelde een spel in de trailer. Je krijgt een slagveld te zien waar Talion op rondloopt. Uiteindelijk heeft hij een keuze. Een vriend redden of een vijand doden. Dat is de keuze die de kijker mag maken, waarna er nog een filmpje komt. Een fantastische manier om de kijkers te activeren. Zelf spelen? Probeer het hier!

Pritt deed het eerder, maar ook dit is een geniaal gebruik van Youtube-advertising.

Shadow: of War Save or Slay?

 

Over Don Quichotte en tapas

Deze zomer was ik gezellig op vakantie in Sevilla. Prachtig stadje, zeker eens naartoe gaan! En jawel hoor, ook in Europees ontwikkelingsland Spanje zijn er sterke werken aanwezig. Voor zij die Don Quichotte niet kennen: dat is een Spaans verhaal uit de 17e eeuw. Om een lang verhaal kort te maken: een lage edelman genaamd Alonso Quijano las veel ridderromans, waardoor hij op pad ging met de naam Don Quichot om te vechten tegen het kwaad. Hierbij werd wel duidelijk dat hij waanideeën had. Een van de grootste daarvan is dat hij dacht dat windmolens reuzen waren. Met andere woorden: zijn de windmolens in zijn hoofd nu reuzen of windmolens? Bankia speelde er goed op in met volgende affiche, die ik gelukkig ook in het Engels heb gevonden.

Don Quichotte Bankia

Heel mooi grafisch vormgegeven en ook het idee erachter zit wel snor. In het verhaal ziet de ene reuzen, de andere windmolens. Bij banken geldt hetzelfde: de ene doet aan digitaal bankieren, de andere gaat liever naar een fysieke plek om zijn financiën te regelen. Ze proberen een boodschap duidelijk te maken aan de plaatselijke bevolking door een plaatselijke, wereldberoemde roman te gebruiken als analogie.

Levi’s schildert een meesterlijke advertentie

Gisteren in de file gestaan op de Antwerpse ring? Zelfs dan was je waarschijnlijk niet zo gefrustreerd als het bedrijf dat een vrachtwagen met verf verloren had. Kun je voorstellen hoeveel groter die frustratie werd wanneer Levi’s slim inspeelde op het ongeval. Ik ben niet van plan om verf te kopen. Maar moest het zo zijn, had Levi’s nu een nieuwe klant gehad!

Levi's verf

 

Als het aan mij lag zou ik thuis ook tv-reclame zien. Maar mijn vriendin ziet niet graag tv-reclame, buiten die van Häagen-Dasz. Daardoor is er een compromis gekomen en kijken we nooit reclame. Online zijn er echter genoeg schatten. Ik blijf ze zeker in het oog houden. Hopelijk kan ik over een paar maanden jullie nog een aantal leuke advertenties voorschotelen! Tot dan!